5 wskazówek, jak zachęcić obserwatorów do wejścia w interakcję

Interakcje są podstawą mediów społecznościowych – w końcu bez nich mamy do czynienia jedynie ze zbiorowiskiem odseparowanych jednostek, a nie ze społecznością. Nie inaczej jest w przypadku Instagrama. Oto, 5 wskazówek, dzięki którym zwiększycie zaangażowanie swoich followersów.

Dlaczego interakcje są ważne?

Interakcje pod postami na Instagramie znajdują odzwierciedlenie we wskaźniku ER (ang. engagement rate), czyli współczynniku zaangażowania. Obok zasięgu jest on podstawowym wyznacznikiem jakości instagramowego profilu, gdyż informuje procentowo o łącznej liczbie reakcji na post (lajki + komentarze) w stosunku do liczby wszystkich followersów.

Przykład: załóżmy, że konto ma 800 obserwatorów, a jeden z opublikowanych postów uzyskał 23 polubienia i 11 komentarzy. ER wynosi w tym przypadku 4,25%, ponieważ:Dlaczego osiągnięcie wysokiego współczynnika zaangażowania jest ważne? Ponieważ m.in. na jego podstawie instagramowe algorytmy decydują, czy dana treść jest interesująca dla odbiorców i czy w związku z tym powinna być wyświetlana kolejnym użytkownikom.

Jak zwiększyć zaangażowanie?

W praktyce oznacza to, że im więcej interakcji, tym wyższy ER, im wyższy zaś ER, tym większy zasięg – ten z kolei przekłada się na konwersję, gdy prowadzisz kampanie na Instagramie. Dlatego jeśli zależy Ci na efektywnym social media marketingu, powinieneś zachęcać swoich odbiorców do wchodzenia w interakcje. Jak?

1.     Publikuj wartościowy content

To absolutna podstawa – bez atrakcyjnych treści nawet najlepsze rady i triki na zwiększenie zaangażowania nic nie dadzą. Zadbaj o dopasowanie postów do tematyki profilu i o dobrej jakości zdjęcia, nie zapominaj też o ciekawych opisach.

2.     Pamiętaj o hashtagach

Żeby użytkownicy mogli zareagować na posta, muszą go oczywiście najpierw zobaczyć. Tutaj kluczowa jest rola hashtagów. Nie używaj za każdym razem tych samych, aby serwis nie uznał tego za spam. Wybieraj za to takie, które dobrze odpowiadają treści posta, a przy tym nie są zbyt ogólne.

3.     Umieść call to action

Trafne CTA, czyli wezwanie do działania, to jeden z najlepszych sposobów na uzyskanie odpowiedzi w postaci komentarza. Przykłady?

  • „Pochwal się swoim pupilem!” (salon groomerski);
  • „A Wy, co dzisiaj czytacie?” (księgarnia);
  • „Daj znać, kiedy wolisz ćwiczyć – rano czy wieczorem” (trener personalny) itd.

Możliwości są tutaj właściwie nieograniczone, dlatego postaraj się je pomysłowo wykorzystać!

4.     Twórz i podtrzymuj relacje

Odpisuj na otrzymywane wiadomości i komentarze. Sam też angażuj się pod postami innych użytkowników, a zwiększysz w ten sposób szansę, że rewanżują się tym samym. Ważne tylko, aby były to relacje autentyczne – sytuacje typu „like for like” czy „comment for comment” podbijają wprawdzie wskaźniki, ale nie przekładają się na konwersję. Z punktu widzenia social media marketingu i prowadzenia kampanii na Instagramie są więc bezwartościowe.

5.     Zwróć uwagę na czas publikacji

To kolejna podstawowa, ale bardzo ważna sprawa: Twoi odbiorcy nie będą przecież mogli zareagować na publikowane przez Ciebie treści, jeśli akurat nie będą aktywni online. A jak już wiesz, niski początkowy ER sprawi, że post przestanie być wyświetlany kolejnym użytkownikom, co może skutkować tym, że nie dotrze on do Twoich followersów nawet wtedy, gdy w końcu zajrzą oni na Instagrama. Jeśli więc zależy Ci na interakcjach pod postami, udostępniaj je wtedy, gdy Twoi odbiorcy są najaktywniejsi. Precyzyjnych danych na ten temat dostarczą Ci narzędzia analityczne i statystyki.