Coraz większa liczba producentów aut decyduje się na stosowanie w swoich pojazdach turbosprężarek. Są to elementy odpowiedzialne za zwiększanie mocy silnika. Takie turbodoładowanie wiąże się z wieloma zaletami, więc montaż turbin stał się powszechną praktyką wśród praktycznie wszystkich producentów samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Istnieją jednak również pewne wady związane z tymi elementami. Każda turbosprężarka jest podzespołem, który może ulec zużyciu lub uszkodzeniu.
W związku z powyższym, kupno używanego samochodu z turbosprężarką może być dość ryzykowne. Może bowiem się okazać, że żywotność turbiny w danym egzemplarzu dobiega końca i konieczne będzie zadbanie o wymianę lub fachową regenerację.
Dlaczego turbosprężarki zużywają się i psują?
Jak twierdzi ekspert od części do VW – „Awarie turbosprężarek mogą być spowodowane zarówno przez wady fabryczne, jak i przez zużycie elementu. Często przyczyną uszkodzenia turbiny jest nieprawidłowe użytkowanie silnika”. Oznacza to, że duże znaczenie ma czynnik ludzki w postaci złych nawyków.
W przypadku części do VW, ale też pojazdów innych marek, najważniejszym elementem turbosprężarki jest wirnik, w którym znajduje się turbina napędzana spalinami oraz sprężarka, która tłoczy powietrze do cylindrów jednostki napędowej. Wirnik rozgrzewa się tak bardzo, że turbosprężarka może osiągnąć temperaturę nawet na poziomie 500 stopni Celsjusza. W związku z tym istotną sprawą jest jej właściwe chłodzenie, które zapewnia olej doprowadzany pod ciśnieniem.
Częstym błędem kierowców jest nagminne zwiększanie obrotów silnika, zanim olej zdąży dotrzeć do turbosprężarki. W takiej sytuacji element będzie pracował na sucho, a to z kolei przełoży się na zatarcie łożysk wirnika. Nagłe wyłączenie silnika przed schłodzeniem turbiny jest kolejną przyczyną poważnych awarii.
Inne przyczyny awarii turbosprężarek
Bardzo częstą przyczyną uszkodzeń turbosprężarek są również ciała obce, takie jak na przykład odłamki metalu, które powodują blokadę wirnika, a nawet złamanie czy też wygięcie jego łopatek. Wirnik, który został uszkodzony, nie wytwarza właściwego ciśnienia, a to z kolei sprawia, że łożyska ulegają szybszemu zużyciu. Kolejną przyczyną problemów z turbosprężarką jest brak regularnej wymiany oleju silnikowego, przez co jakość chłodzenia pozostawia wiele do życzenia.
Na szczęście nie zawsze awaria turbosprężarki musi oznaczać kosztowną wymianę. W wielu przypadkach istnieje możliwość naprawy oraz regeneracji, dzięki którym element odzyska swoje optymalne parametry. Koszty naprawy są o wiele niższe od wymiany.